Da de danske cykelryttere Michael Pausgaard og Bruno Ottesen var i dag fredag den 6. maj i aktion i de brasilianske bjerge, da der skulle køres 110km landevejsløb.
”At køre på en motorvej i bjergene i Brasilien, dét er bare anderledes” sagde Michael Pausgaard efter løbet, der bestemt bød på spænding og dramatik ude på ruten.
Stigningerne lå enkelte steder på ruten på ca. 12-15%, men gennemsnittet var på 7-8%. Til sammenligning med danske forhold, så er en stejl bakke hjemme i Danmark på omkring 4-5%, så det var ren bjergkørsel.
”Jeg har aldrig prøvet at køre op ad en bakke på mere end 4-5% med 42 km/t, før i dag” sagde Michael, der med sine 56 år var løbets ældste.
Løbet blev indledt ved at der foran feltet lå en såkaldt masterbil som ikke måtte passeres de første 6-7 km, hvorefter løbet blev givet frit. Alligevel skulle to afrikanske ryttere fra Kenya lige spille med musklerne og vise hvad de kunne og overhale masterbilen – det var dumt, for begge ryttere blev diskvalificeret for ikke at overholde færdselsreglerne.
Efter løbet var blevet givet fri og masterbilen var forsvundet foregik turen på motorvejen, hvor politi og militær sørgede for at holde trafikken væk fra feltet. De gjorde faktisk et fantastisk stykke arbejde og fik spærret fint af – dog kun for den hurtigste del af rytterne. De tunge ryttere, der sakkede bagud måtte faktisk køre på motorvejen sammen med den øvrige trafik, hvilket må siges at være vanvittigt og farligt.
Løbet udviklede sig til at være præget af meget positionskamp og for de lande, der havde flere ryttere med, var der meget holdtaktik, men i starten kunne alle være med og der var ro i feltet. Der blev rykket på bakkerne, men på nedkørslerne, der var meget hurtige, blev der bremset en del.
Der var mange huller i asfalten og det gav udfordringer for feltet, der blev uroligt hver gang der kom et hul, som rytterne måtte forsøge at ”hoppe” over med cyklen eller at styre udenom.
Flere gange undervejs i løbet var de colombianske ryttere aktive og forsøgte tidligt at angribe i feltet, men det lykkedes dem aldrig for alvor rigtigt at bryde ud. De franske ryttere kørte med en tydelig og fast strategi, der gik ud på hele tiden at holde udbrydere i feltet i kort snor og sende deres langsomste ryttere op forrest i feltet til det, imens deres bedste ryttere lå bagerst og sparede på kræfterne til sprint sidst på ruten.
Michael Pausgaard var også i udbrud fra feltet efter 44 kilometers kørsel og lå forrest i 6-7km sammen med en colombianer og lå ca. 1 minut foran feltet, inden han indså at det ikke kunne betale sig og lod sig falde ned i den forreste del af feltet. Her lå han og kørte med, for at spare lidt på kræfterne inden sprinten skulle sættes ind på de sidste 800m.
Anderledes gik det for Bruno Ottesen, der kom fint fra start og fulgte med feltet på de første par stigninger.

”Jeg er jo en lidt tung rytter, så jeg vidste godt at bakkerne ville give mig problemer, men det gik faktisk ok” sagde han efter løbet. Han lå faktisk med forrest i feltet, da dét, der ikke måtte ske, alligevel skete og sendte ham ud af løbet.
”Der var huller overalt” sagde han og forklarede hvordan han var kørt ned i et hul i asfalten uden at få løftet bagenden af cyklen tilstrækkeligt, hvorved dækket sprang – så var løbet desværre kørt for ham og han måtte udgå efter ca. 23 km.
Efter Bruno var udgået, lå Michael Pausgaard stadig blandt de 8 forreste ryttere helt frem til ca. 800m før mål, hvor sprinten, som han havde masser af energi til skulle sættes ind. Men også her skete dét som ikke måtte ske – uheldigvis blev Michael, der lå inderst blandt de 8 forreste ryttere, i forbindelse med at der kom et hul i vejen, presset ud i rabatten af en portugisisk rytter. Fordi vejkanten var meget høj, blev han nødt til at stå af cyklen for at løfte den ind på vejen igen alt imens flere ryttere passerede ham. Han ender derfor med at komme i mål som nr. 19, selvom han lå godt til blandt de 8 bedste.
Begge ryttere var fyldt med blandede følelser og skuffelse efter løbet, dog var Michael ikke helt utilfreds med sin egen præstation, blot ærgerlig over at det kunne være blevet til mere.
Se indslag fra løbet her: